Kunnen we u helpen?
Stel een vraag of verstuur een terugbelverzoek. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
De Wlz-aanvraag
Stap 1
De eerste stap bij het aanvragen van een Wlz-indicatie, is om er zeker van te zijn dat u aan de voorwaarden voldoet.
Bent u er niet helemaal zeker van of u hieraan voldoet? Geen zorgen! Op de site van de CIZ kunt u een Wlz-check doen.
Stap 2
Wanneer u aan de voorwaarden voldoet, kunt u nu aan de slag met de Wlz-aanvraag. U kunt uw aanvraag indienen via de post of digitaal via de website van het CIZ. Zorg ervoor dat u alle relevante documenten met betrekking tot uw medische informatie toevoegt aan uw aanvraag, zodat zij u snel en goed kunnen helpen.
Mocht u zelf niet in staat zijn om de aanvraag in te vullen of te ondertekenen, dan moet diegene een machtigingsformulier in vullen en mee sturen met uw aanvraag.
Stap 3
Nadat u uw aanvraag heeft ingediend, is deze in behandeling. Over het algemeen kunt u rekenen op een verwerkingstijd van ongeveer 6 weken.
U kunt de status van uw aanvraag eenvoudig volgen via de Berichtenbox van MijnOverheid. Zorg ervoor dat u eerst inlogt en uw voorkeuren instelt voor digitale communicatie, zodat u op de hoogte blijft van de voortgang.
Stap 4
Tijdens de aanvraag, is het essentieel dat het CIZ goed inzicht krijgt in uw persoonlijke situatie. In de meeste gevallen zal een CIZ-medewerker bij u thuis langskomen voor een huisbezoek. U ontvangt voorafgaand aan dit bezoek een brief met de exacte datum en tijd. Daarnaast is het ook mogelijk om het huisbezoek digitaal te laten plaatsvinden via beeldbellen.
Tijdens het (digitale) huisbezoek leert de CIZ-medewerker u beter kennen en bespreken jullie samen welke zorgen of werkzaamheden u zelf kunt uitvoeren, en belangrijker nog: welke u niet meer zelfstandig kunt uitvoeren.
Het is uiteraard toegestaan dat een vertrouwde persoon uit uw omgeving ook bij dit gesprek aanwezig is.
Stap 5
Zodra uw aanvraag compleet is, neemt de CIZ binnen 6 weken een besluit. Het besluit wordt altijd eerst mondeling toegelicht. Vervolgens ontvangt u ook een schriftelijke bevestiging van het besluit.
Wij adviseren u om deze brief goed te bewaren. Het zorgkantoor of uw zorgaanbieder kan hier mogelijk naar vragen.
Stap 6
Als wordt vastgesteld dat u geen recht heeft op zorg vanuit de Wlz, kunt u mogelijk terecht bij uw gemeente of zorgverzekeraar voor zorg.
Als u wel recht heeft op zorg vanuit de Wlz, wordt uw zorgkantoor automatisch geïnformeerd. U kunt dan beginnen met het regelen van de benodigde zorg. Dit kunt u samen met uw zorgkantoor of met uw zorgaanbieder doen.
Stap 7
Heeft u vragen, bijvoorbeeld over uw zorg, uw indicatie of uw Persoonsgebonden Budget (PGB), dan kunt u contact opnemen met uw zorgkantoor.
Weet u niet zeker bij welke zorgkantoor u bent aangesloten? U kunt dit hier achterhalen aan de hand van uw postcode.
Stap 8
Wanneer u gebruik maakt van Wlz-zorg, is het belangrijk om te weten dat een gedeelte van deze zorgkosten voor uw eigen rekening komt. Dit wordt ook wel de ‘eigen bijdrage’ genoemd. U bent verplicht om deze eigen bijdrage te betalen vanaf het moment dat u zorg ontvangt die onder de Wlz valt.
De hoogte van de eigen bijdrage is afhankelijk van uw persoonlijke financiële situatie, en er zijn verschillende factoren die hierop invloed hebben. Het is essentieel om goed geïnformeerd te zijn over deze kosten, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
Het CAK heeft een rekentool om te berekenen hoe hoog uw eigen bijdrage ongeveer zal zijn.
Neem contact op
Wilt u weten wat Zuster in Huis voor u kan betekenen? Bel ons gerust. Of vul het formulier hiernaast in. We helpen u graag. U kunt ons bereiken op werkdagen van 09.00 uur tot 17.00 uur.